Vandaag ontvingen wij van Shimano een sample van de opvolger voor hun meest verkochte big pit molen aller tijden, de razend populaire Ultegra XTD die sinds 2016 mee draaide gaat dit jaar vervangen worden en hoe…

Met een adviesprijs die slechts een paar tientjes hoger ligt dan zijn voorganger was mijn eerste indruk van de nieuwe Ultegra XTE dat dit een soortgelijke molen ging worden met wat frissere looks en een nieuwe kleurstelling. Toen ik hem echter voor het eerst in mijn hand kreeg gedrukt en naar de specs keek viel me echter direct op dat deze Ultegra XTE ramvol specs zit die we terugzien in het duurdere Big Pit segment van Shimano. Waar de XTD het instap model was in de het Shimano Big Pit assortiment is met de komst van de XTE het niveau van hun “instap” range flink omhooggegaan. 

Zonder er al te diep op in te gaan zal ik even wat van die specificaties delen van de XTE:

  • Ci4+ body – Door gebruik te maken van Carbon Interioror Fusion Technology is de XTE een stuk lichter en stijver dan zijn voorganger. 
  • Hagana Gear – Koudgeperste tandwielen waar niet aan gefreesd is, ontzettend veel sterker als gefreesde varianten. Het binnenwerk van de molen gaat een mensen leven mee. 
  • Infinity Drive – Zorgt voor verbazingwekkende soepelheid tot wel 30% soepeler als molens zonder infinity drive.
  • Silent Drive – Door het binnenwerk van deze molen verder te perfectioneren loopt deze molen stiller dan zijn voorgangers. 
  • Super Slow oscilation – Een langzamere oscillatie snelheid zorgt ervoor dat er meer lijnwikkelingen gedaan worden tijdens het op en neer gaan van de spoel. Daardoor wordt de lijn meer parallel opgespoeld, wat zorgt voor zeer soepele lijnafgifte tijdens de worp.
  • Rigid Cast – Zelfs al staat je spoel helemaal bovenin, de spoel zit zo goed als spelingsvrij op de as. Dit zorgt voor verdere worpen en een langere levensduur van de molen. 
  • ARC Spool – De lip van de spoel is zo ontworpen dat de lijn er nog sneller vanaf glijdt. Minder frictie is minder backlash en verdere worpen. 
  • SARB – SARB staat voor Shielded Anti Rust Bearing. Deze lagers zijn beter beschermd tegen vocht, zand, roest en andere invloeden die jij tijdens je trip tegen kunt komen. 
  • Parrallel Body – Net als zijn voorganger heeft ook de XTE een parrallel body. De spoel van de molen loopt parralel aan de blank van je hengel
  • De Instant drag is net wat gevoeliger instelbaar als de quick drag van bijvoorbeeld de XTC of de Power Aero.

Met deze nieuwe Big Pit telg legt Shimano de lat van hun “instap” karper range flink hoger en geeft het de concurrentie zwaar het nakijken. Persoonlijk denk ik dat het instap segment van de Ultegra serie is weggevallen en dat je deze range gewoon middensegment kunt noemen. De enige concurrent die ik momenteel kan bedenken voor deze molen is de duurdere Shimano Ultegra XTC maar met de komst van de XTE moet je je serieus gaan afvragen of die XTC de meerprijs van de XTE wel rechtvaardigd. Grote verschillen met de XTC zijn dat deze molen een wat betere vuil/ water afdichting heeft, een quick ipv een instant drag, één kogellager extra heeft en 60 gram lichter is. DE XTE heeft daarentegen weer Rigidcast en Silent Drive. Welke zou jij kiezen? 

 

De nieuwe Shimano Ultegra XTE vind je hier op onze website